Bevroren adem - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jens Kemenade - WaarBenJij.nu Bevroren adem - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Jens Kemenade - WaarBenJij.nu

Bevroren adem

Blijf op de hoogte en volg Jens

12 Januari 2014 | Hong Kong, Hong Kong

LET OP! De volgende tekst is puur voor mezelf geschreven als dagboek en is ongecensureerd en kan sporen van discriminatie/andere spottelijke tekst bevatten. En is niet kort, voor de echte diehards post ik deze en volgende posts

De eerste trein rit zit er alweer op en wat heb ik al genoten! Gisterenochtend om 6:30 opgestaan om te vertrekken naar het station. Ik wist niet zeker of ik het goede station had en kon geen chinees lezen. Maar eenmaal door de ticket controle voelde ik de reis al echt beginnen. Op de borden stond alles in Mandarijn maar gelukkig zijn de nummers latijnsschrift. Na wat vragen en proberen kwam ik aan op de goede plek, laat het avontuur maar beginnen!

De laatste dag leende ik al van mijn borg van het hostel dus ik had niet veel geld bij me :). In de trein in mijn 'hok' zag een vrouw en meisje van mijn leeftijd dus dacht dat we met zijn 3e reisde, maar de vrouw vertrok al snel en gaf alleen wat spullen af. Ik reisde dus samen met Erka, een Mongools meisje dat op exchange was in China en studeert in Rusland in Tomsk. Ze sprak redelijk engels, verstond alles en snurkt niet. De ideale reispartner voor de komende 29 uur dus! Terwijl ik van het landschap probeerde te genieten begonnen we al snel te praten en kwam ik wat over Mongolië te weten. Het landschap onderweg was echt prachtig! In het begin in China startten we met bergen en kleine boompjes wat later overvloeide tot een grote vlakte met lichte heuvels, sneeuw en wilde koeien,paarden en schapen in Mongolië. 29 uur praten is een beetje lang dus onderweg heeft Erka me ook nog een Mongools kaartspel geleerd en ik heb haar leren toepen. De nacht ervoor was ze op stap geweest en ze wilde dus veel slapen dus had ik de tijd om aan mijn Donald Duck Extra in het Verre Oosten te beginnen.

Onderweg zijn we de grens van China naar Mongolië gepasseerd wat ook wel een leuke ervaring was. In China liepen de douane in lange ('sovjet') jassen, bont mutsen en leren handschoenen rond. Voordat ze de trein in gingen stonden ze in matrix en op het sein jogden ze op een tempo samen in lijn achter elkaar naar de treinstellen. In Mongolië heb ik er niet zoveel van mee gekregen, want ik was aan het slapen:), maar daar liepen ze in een soort bruin groene leger outfit en het waren echt grote brute mannen.

Eenmaal aangekomen op het station zag Erka eindelijk haar vader en broers en na ons afscheid ging ik op zoek naar Bert ( de man waar ik zou slapen.). Ik kon hem niet vinden dus ben maar naar een hotel gelopen om te bellen. Hij was ietsjes later en eind goed al goed.

Vervolgens hebben we wat inkopen gedaan en zijn we aan de rit naar de ger begonnen. Onderweg vertelde Bert over Mongolië en keek ik om me heen om de uitgestrekte met poedersuiker bedekte vlaktes te bekijken. Tijdens de rit zijn we nog gestopt om het karkas van een stier dat werd opgegeten te bekijken.

En nu zit ik lekker in mijn Ger te chillen. Ik vind helemaal mooi!

Dag 2 in Mongolië.

Na een goed onthaal gisteren en lekker avond eten ( de beste aardappels die ik in mijn leven hebt gehad, bloemkool en soort gehaktbal. ) heb ik nog even wat zitten lezen en daarna naar bed. Er was me verteld om het vuur op te stoken en uitlaten branden en dan de kolen erop. Ik had ergens iets fout gedaan denk ik en veel gruis dus om 0:15 lag ik alweer wakker op bed.

Ik wilde de lamp van mijn tel aanzetten, maar die viel telkens uit en binnen 10 seconde zo ook mijn telefoon. De dampen van mijn adem bevroren zowat in de lucht en ik moest nog 7 uur tot de volgende ochtend:(. Ellende dus! Na weinig slaap besloot ik om 6 uur toch maar het vuur proberen aan te maken, dus even snel mijn thermokleding aangedaan en de scouting skills ingezet. Het duurde helaas een half uur voordat ik goed vuur had en in 45-60 begon mijn adem om te slaan in een lichte mist ipv vallende ijskristallen.

Toen de ger eenmaal goed warm was heb ik nog een uurtje geslapen en ben daarna aan mijn ontbijt begonnen in de tent van Bert. Het ontbijt bestond uit een heerlijk eitje met spek en tomaat dus dat was dan weer genieten.

Na het ontbijt heb ik me klaar gemaakt voor het ritje met een paard. Oftewel: thermo, T-shirt, thermo, fleecetrui, winterjas, thermobroek, spijkerbroek, skisok paar 1 skisok paar 2, sjaal, muts, binnenhandschoen, buitenhandschoen, bergschoenen en nog een Mongoolse lange jas eroverheen. Ik was er klaar voor!

De rit duurde een uur en het was mooi om rustig door het landschap te rijden onder volledige stilte met een Iphone mailboxapp icoon blauwe hemel. Onderweg nog een dode hond gezien, een vereerde boom en over ijs met het paard gegaan.

Na mijn lunch besloten ik om alleen op pas te gaan en een heuvel op te lopen. Die heuvel bleek meer een berg te zijn en na wat geloop en geklim had ik het in ieder geval niet meer koud! Boven op de berg had ik een adem benemend uitzicht over niemandsland en daar heb ik dus wat selfies gemaakt met mijn trouwe vriend: Gorillapod.

Onderweg terug kwam ik het harde leven in Mongolië weer tegen doormiddel van een klein vogel karkasje. Als je hier even niet oplet is het gedaan met je;). -30 / -35 graden Celsius is ook niet niks hè.

Vanochtend had ik de vuur skills van een echte Mongool kunnen toeschouwen, dus die ging ik nu toepassen om het die avond wat minder koud te krijgen. En dat was me aardig gelukt, pas om 3 uur werd het koud ( minder koud dan gisteren) en om 5 uur stond ik op om het vuur weer aan te maken en elk komend half-driekwart uur om het aan te houden. De nacht was nu vele malen beter.

  • 12 Januari 2014 - 15:38

    Pap En Mam:

    Hey Jens, wat een ervaring!en inderdaad als het té koud is kun je niet slapen, wij hebben dat dichterbij de deur ook eens mee gemaakt; in Eersel! was wel geen -30 maar ook té koud. Mooi verhaal en op naar de volgende stop! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens

Na twee jaar in Tilburg te hebben gestudeerd, ga ik het voor 5 maanden in Hong Kong proberen. Althans, studeren wordt het misschien iets minder, maar des te meer wordt er ontdekt in Oost-Azië. Dit is natuurlijk ook veel interessanter voor jullie dus die verhalen zullen dan ook gedeeld worden via mijn blog. Ik wens jullie veel leesplezier en proberen de verhalen zo lang mogelijk te maken, zodat je er even zoet mee bent.

Actief sinds 23 Aug. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 19574

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 26 Januari 2014

Exchange Hong Kong

Landen bezocht: